El dia 28 de març va tenir lloc als Serveis Territorials d’Educació la 3ª Jornada d’inclusió escolar, organitzada pels Serveis Educatius del Baix Ebre. Aquesta 3ª jornada va comptar amb la presència de l’Auxiliadora Sales, Doctora en pedagogía i profesora titular del Departament d’Educació de la Universitat Jaume I de Castelló. Va centrar la seva ponència en l’educació intercultural inclusiva i els reptes que això suposa a nivell organitzatiu de centre i d’aula. Va il.lustrar-ho amb canvis metodològics a l’aula: comunitats d’aprenentatge, grups interactius, i tota una sèrie d’estratègies que el professorat pot aplicar per a anar cap a una escola inclusiva i integradora.
Posteriorment es van presentar quatre experiències de centres educatius del Baix Ebre al volatant de l’escola inclusiva. El Ceip La Mercè de Tortosa, centre que està en un procés de transformació pedagògica i metodològica perquè està dins del programa de comunitats d’aprenentage, va explicar com treballen els grups interactius i la millora que això ha representat a nivell acadèmic envers el seu alumnat. El Ceip Remolins de Tortosa, va explicar tot allò que fan per ser una escola inclusiva i integradora atenent la gran presència d’alumnat nouvingut en més d’un 60%. Les altres dues intervencions van ser des de dos IES. L’IES Camarles va presentar el seu programa padrins a l’aula, projecte d’apadrinament de l’alumnat nouvingut que consisteix en treballar l’empatia i l’ajut entre iguals entre alumnat autòcton i nouvingut. Finalment l’IES Joaquim Bau de Tortosa va presentar l’experiència: la vida és teatre, on a partir del teatre, l’alumnat nouvingut, que fa d’actor, treballa l’expressió, la comunicació i la pèrdua de la por de parlar en públic, competències i habilitats lingüístiques que els ajuden molt després quan estan a l’aula i amb la relació diària amb altres companys i companyes autòctons.
Finalment la ponent, l’ Auxilidora Sales, va fer un repàs d’allò que li havia cridat més l’atenció d’aquestes quatre pràctiques, explicant que aquestes quatre pràctiques es complementaven perfectament amb la seva ponència de presentació i que totes quatre eren eixos imprescindibles per anar cap a l’escola del segle XXI: l’escola inclusiva i integradora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada